Toen Guglielmo Marconi rond 1900 de radio uitvond had hij niet kunnen bedenken wat voor een prachtig amusementsmedium dit zou worden. De eerste radio in Nederland was de 'buizenradio' en later de transistorradio.
'Radio-cassetterecorders' in de jaren 80 en steeds mooiere 'hifi-sets' met indrukwekkende boxen in de jaren '90.
En nu... luistert 40% van de bevolking naar 'online audio' via internet.
Wekelijks luisteren er in Nederland 13 miljoen mensen naar de radio.

Adverteren op de radio is voor bedrijven een voordelige manier om snel een bereik op te bouwen in een bepaalde doelgroep. Net als in de krant, televisie en buitenreclame heb je altijd waste, dat is logisch.

Door te adverteren in de onlinestreams van onze radiozenders kun je die waste met TARGETING minimaliseren.
Wil je alleen vrouwen bereiken, dan horen alleen de vrouwelijke luisteraars de commercial. Wil je personen bereiken tussen de 30 een 60 jaar? Of alleen luisteraars in Noord Nederland? Het is allemaal mogelijk door middel van targeting!

Adverteren in de online-stream van een radiozender betekent dat je alleen personen bereikt die via internet naar een radiostation luisteren. Dat noemen we 'mono-casting' want je bereikt luisteraars 1 op 1. Het maakt dus niet meer uit via welk radiostation je jullie doelgroep bereikt, áls je ze maar bereikt.

Dat kan als audio pre-roll aan het begin van de beluistering (dat valt op!) of in het reclameblok in het programma.

NIEUW! DYNAMIC AUTOMATED TRIGGER

Een 'Dynamic Audio Trigger' (DAT) is een techniek waarbij een audiocampagne automatisch wordt gestart óf beëindigd nadat een specifieke gebeurtenis heet plaatsgevonden.
Geeft het KNMI aan dat het 22° wordt (een vooraf geselecteerde temperatuur) dan begint die dag spontaan jullie BBQ-campagne volgens een vooraf aantal afgesproken uitzendingen. Zo hou je je budget in de hand en adverteer je alléén wanneer Nederland massaal de BBQ aansteekt!
Regent het in Brabant, maar in Noord Nederland mooi weer... je raadt het al 🙂

Of koppel de DAT-techniek aan de magazijnvoorraad. Wordt een product gepromoot en dat dreigt out of stock te raken, dan start automatisch een andere spot of wordt de campagne stopgezet.

En nog een leuke. Wint het Nederlands Elftal, dan start automatisch de 'overwinningsspot'. En bij verlies... dan troosten we de dames met de 'troostspot'.

Wil je meer informatie over doelgericht online adverteren? Stuur dan een mail naar Ries van Kuijk.